Az egészségügyi törvény alapján hazánkban – állampolgárságtól és biztosítási jogviszonytól függetlenül – mindenkinek joga van sürgős szükség esetén az életmentő, illetve a súlyos vagy maradandó egészségkárosodás megelőzését biztosító ellátáshoz, fájdalmának csillapításához és szenvedéseinek csökkentéséhez.
Sürgős szükség esetén – amelynek fogalmát az 52/2006. (XII. 28.) EÜM-rendelet határozza meg – nincs szükség beutalóra. Azonnal és közvetlenül lehet orvoshoz fordulni.

A sürgősségi ellátást igénylő állapotok tüneteire az alábbiak jellemzők:

Sürgősségi kórképek tünetei lehetnek – többek között – az alábbiak:

A sürgősségi ellátás feladata:
A sürgősségi betegellátás egy összefogó, integráló, egységes szemléletű ellátási forma. Az egészségügyi ellátórendszer azon szervezeti egységeiből áll össze, amelyeket a beteg hirtelen fellépő tünete, fájdalma miatt személyesen vagy telefonon felkereshet, és ott elsődleges ellátásban részesül.

A sürgősségi betegellátó rendszer szintjei

A magyarországi sürgősségi betegellátó rendszer szintjei az alábbiak:

A sürgősségi ellátás célja

A sürgősségi ellátás célja, hogy a betegek az ország bármely területén azonos eséllyel, azonos időn belül jussanak azonos minőségű egészségügyi ellátáshoz.

A sürgősségi ellátás nem érkezési sorrendben, hanem a világszerte alkalmazott ún. sürgősségi osztályozási rendszer (triage, ejtsd: triázs) alapján történik. Hazánkban a Magyar Triage Rendszer határozza meg az ellátás megkezdéséig a várakozás időtartamát, ami a betegségtől, állapottól függően az 5 perctől akár 2 óráig is eltarthat.

Az osztályozási rendszer alapján az ellátás:

Az ellátás a kezdeti állapotstabilizálástól az elsődleges ellátásig tart.

A betegeket a sürgősségi osztályokról állapotuktól függően elbocsátják, vagy a végleges ellátást biztosító kórházi osztályra és/vagy szakrendelésre irányítják át. A kezelőorvosnak nagy segítséget jelenthet, ha mielőbbi tájékoztatást kap a sürgősségi ellátásra szoruló beteg rendszeresen szedett gyógyszereiről, korábbi betegségeiről, esetleges allergiájáról.

Mikor vegye igénybe a sürgősségi ellátást?

Sürgős szükség vagy életveszély esetén időponttól és helytől függetlenül mindenkinek állampolgári kötelessége a szükséges intézkedés haladéktalan megtétele!

Az egységes sürgősségi hívószám a: 112 amelyen sürgős szükség esetén mentőt hívhat.

 

Az elsősegélyt és sürgős ellátást igénylő személy környezetében lévő minden személynek törvény szerinti kötelessége mentőt hívni és elsősegélyt nyújtani az adott körülmények között, a tőle elvárható módon és a rendelkezésére álló eszközöktől függően.

A felismerés, a gyors cselekvés életeket ment.

Mikor ne vegye igénybe a sürgősségi ellátást?

A nem hirtelen fellépő panaszokkal, amelyek például már több napja tartanak hirtelen állapotromlás nélkül, ne a sürgősségi ellátást vegye igénybe, hanem a háziorvosi rendelést vagy a szakrendeléseket.

sürgősségi ellátásban – beleértve a mentőszolgálatot, az orvosi ügyeleteket és a sürgősségi osztályokat is – történő várakozást jelentősen növelheti a nem sürgősségi kórképekkel történő igénybevétel. Ezért fordulhat elő, hogy esetleg több időt kell várni egy sürgősségi osztályon, mint a háziorvosnál vagy a szakrendelőben.

Megosztás
Ez az oldal a SPEEDPAGE weboldal készítővel készült